Google Formuláře versus Kahoot!

Jako objekty testování online formulářů jsem si vybrala Google Formuláře a Kahoot. Google Formuláře již trochu znám, ale ne do hloubky. Služba Kahoot je pro mě velká neznámá, zkušenosti s ní nemám a ráda bych jí poznala. O službě Kahoot jsem toho již hodně slyšela a jsem zvědavá, zda oprávněně.
Než se vrhneme na konkrétní testování, pojďme si o každé službě říci pár teoretických faktů. Google Formulář slouží k vytváření převážně online průzkumů a řekla bych, že na online průzkumy je nejvyhledávanější službou. Méně lidí pak ví, že jdou přes Google Formuláře vytvářet i kvízy. Velikou výhodou je, že je volně dostupný a zdarma, za předpokladu, že máte u Googlu vytvořený svůj účet. Zdarma máte během chviličky nástroj, kterým uděláte obstojný formulář umožňující sbírat a třídit velké množství informací a vyhodnocovat je.
Kahoot! je služba nabízející průzkumy, diskuze a kvízy. Tato služba je více zaměřená spíše na oblast vzdělávání a fungování je založené na principu soutěživosti. Zajímavé na této webové aplikaci je, že jednotlivé části jsou přidávány na základě nejnovějších pedagogických výzkumů z Norské univerzity. (1) Aplikace je také zdarma a volně dostupná z jakéhokoliv zařízení připojené k internetové síti.

Testování Kahoot!

Hned při registraci jsem narazila na první nevýhodu, celá aplikace je v anglickém jazyce, což pro některé lidi je překážkou zásadní a odradí od používání. Ale předpokládejme, že je tato aplikace vytvořena pro učitele a u nich se dá očekávat jazyková vybavenost. Co je nadruhou stranu potřeba říci je fakt, že aplikace je opravdu jednoduchá a hodně intuitivní. Hravost a jednoduchost mě upoutala hned na první pohled. Na výběr máte vytvoření kvízu nebo testu pravda nebo lež.

Obrázek č. 1 – výběr typu otázky

Samotné ovládání je tak jednoduché, že není, kam se ztratit. Do testu je možné vložit vlastní obrázek. Trochu limitující jsou v kvízu 4 možné odpovědi a ne více. To je daň za jednoduchost. Ukázku kvízové otázky najdete v obrázku č. 2. 

Obrázek č. 2 – Kvízová otázka

obrázek č. 3 – Otázka pravda nebo lež

Než se rozhodnete svůj test vypustit do světa, je nutné označit, které odpovědi jsou správně a které špatně. Bez něho vás systém nepustí dál. 

Obrázek č. 4 – Obrázek obrazovky spouštějící test

Jakmile máte test připraven, přišel čas na sdílení se studenty. Samotný proces sdílení je docela intuitivní a jeho výsledkem je Game Pin, viz obrázek č. 5. Tento pin sdělíte všem, kteří se testu účastní. K tomu, aby se mohl student přidat, potřebuje mobilní telefon s připojením na internet a načtenou webovou stránku kahoot!it. Jakmile je student připraven, zadá Game Pin do webové aplikace a dostává se do testu. Učitel na první pohled vidí, kdo se již do testu úspěšně přidal. Samotné zahájení testu a délku zobrazení testu řídí učitel sám přepínáním na své obrazovce, kterou nasdílí svým žáků online nebo přímo ve třídě a s jejíž pomocí sdílí se všemi otázky testu.

Obrázek č. 5 – Pin kód

Jak jsem se již zmiňovala Kahoot! funguje na principu soutěživosti. Soutěživosti je zde dosaženo omezeným časem na každou otázku a zobrazením okamžitého umístění všech zúčastněných zařazených do testu. Hned od první otázky je možné sledovat měnící se umístění a reakce žáků, které jsou více jak nadšené. 

Obrázek č. 6 – Pořadí zúčastněných po první otázce v testu

Obrázek č. 7 – Pořadí po skončení testu

Obrázek č. 8 – Vyhodnocení

Po skončení testu je pro vyučujícího připraveno pěkně zpracované vyhodnocení, které lze stáhnout do počítače nebo vytisknout. 

Jak jste se mohli všimnout Kahoot! nabízí zajímavé propojení online technologií a můžeme ho nazvat multiplatformou. Jeho funkce ocení převážně učitelé a troufám si říct, že je jedno, jestli na základní škole nebo vysoké. Testování přes Kahoot! je zábavné, jednoduché a významně oživí jakékoliv vyučující hodiny s pozitivním dopadem na motivaci ke studiu na studenty. Osobně mě velice zaujal princip sdílení učitelovo obrazovky všem účastníkům testu, který mají k záznu jejich odpovědi k dispozici další zařízení, které je do testu připojené. Přijde mi to jako dobrý nápad. Během testování jsem měla možnost sledovat reakce lidi zařazených do testu. Velice to všechny bavilo a po dotázání, zda by chtěli Kahoot! mít zařazení v hodinách vyučování, všichni sborově odpověděli, že ano. Přijde mi velice praktické propojení online testu s offline vyučováním. Učitel má možnost sledovat své studenty, přizpůsobovat tempo otázek, případně test zastavit a cokoliv dovysvětlit. Tleskám tomuto nápadu. 

Když se zamyslíme nad online vyučováním, které teď probíhá napříč celým vzdělávacím systémem, i v tom se dá Kahoot! využít. Učitel pouze nasdílí svojí obrazovku přes videorozhovor a každý žák má již k dispozici mobilní zařízení, kterým může reagovat. Samozřejmě je zde otázka znevýhodnění rodin s nižším rozpočtem, kde hrozí, že žák nemusí mít mobilní zařízení, či připojení na internet nebo obojí. Učitel musí být v tomto případě velmi opatrný a citlivý, aby neupozornil na dítě, které by potřebné vybavení nemělo a neuvedl ho trapné a ponižující situace. 

Testování Google Formuláře

Google Formulář si na nic nehraje. Nehraje si s žádnými barvičkami, obrázky, ale nabízí jednoduché vytvoření multifunkčních dotazníků a kvízů. Vytvoření dotazníku je intuitivní a troufám si říci, že s tímto nástrojem dokáže dotazník vytvořit každý, kdo umí alespoň trochu ovládat počítač. 

Obrázek č. 9. zobrazuje, jak vypadá nevyplněná otázká do dotazníku. Místa v dotazníku jsou interaktivní, tj. po umístění kurzoru měníte nastavení, název dotazníku, otázku a další.

Obrázek č. 9 – Dotazníková otázka

U každé otázky máte možnost nastavit si různé možnosti odpovědí, viz obrázek č. 10. Na Google Formulářích se mi líbí možnost přidání videa a obrázků do otázky. Příjemné je možnost zkopírování otázky a vytvoření duplikátu, ve kterém pouze přepíšete otázky a odpovědi. Pokud máte otázky předpřipravené, vytvoření kvízu je poté otázka pár minut.

Obrázek č. 10 – volby otázky do dotazníku

Jak jsem již zmínila, Google Formuláře nabízí i vytvoření kvízu. O této možnosti jsem sama nevěděla a zajímalo by mě, kolik lidí o této možností ví. Navíc mi přijde, že přepnutí dotazníku na režim kvízu je na můj vkus dost schované a chvíli mi dalo práci, než jsem na přepnutí našla. Dotazník si můžete přepnout na kvíz v nastavení po otevření dotazníku, viz obrázek č. 11.

Obrázek č. 11 – Přepínání dotazníku na kvíz

Jakmile si nastavíte dotazník na kvíz, změní se vám prostředí otázek a přibude nabídka na doplnění správných odpovědí, viz obrázek č. 12. 

Obrázek č. 12 – Vyplnění správných odpovědí

Stejně jako ostatní aplikace, které umožňují vyhodnocení, i zde najdete krásný přehled o tom, jak si respondenti v testu vedli. Obrázek č. 13.  Výsledky lze také stáhnout a uložit do počítače v excelovské tabulce, kde si můžete dále s vyhodnocením pohrát. 

Obrázek č. 13 – Vyhodnocení

Aplikace, které jsem si vybrala na srovnání jsou opravdu hodně rozdílné. Kahoot! slouží převážně na oživení vzdělávacích hodin, na otestování znalostí studentů během online, či offline hodin ve škole. Kahoot! má spousta omezení a slouží pouze ke zmíněnému účelu. Testování během hodin však řeší velmi hravě a soutěživě. V případě učitele určitě stojí za to tuto aplikaci znát a naučit se využívat během vyučování. Google Formuláře nelze využít stejným způsobem jako Kahoot!, zato s ním lze udělat kvantitativní výzkumy, průzkumy, dotazníky dle vlastních představ. Obě aplikace jsou plně responzivní na mobilním telefonu. Vyhodnocení mají velmi hezky zpracované obě aplikace s možností stáhnutí na počítač. Google formuláře navíc nabízejí zapojit do tvorby dotazníku i další spolupracovníky, v čemž shledávám velkou výhodu, stejně jako u všech Google dokumentů. 

Obě aplikace jsou natolik rozdílné, že není možné definovat, která je lepší. Každá je vhodná pro jiné situace a mají jiné cíle. Spíš bych řekla, že se navzájem doplňují a dohromady tvoří zajímavý celek služeb umožňující testování, vzdělávání a výzkum.

Změnil se během pandemie přístup k psaní testů/zkoušení? Jaký způsob testování je vhodný nebo naopak nevhodný při online výuce a proč?

Přístup ke psaní testů a zkoušení se z pozice žáka nějak nezměnil. Naopak z pozice tutora se změnil přístup zásadně. Je značně neefektivní a neúčinné chtít po žácích definice, které si mohou snadno zkopírovat nebo někde rychle online načíst. Navíc to, že žák umí definici neznamená, že nutně rozumí i celé problematice. Proto je dobré zaměřit se v testech a během zkoušení na otázky, z kterých vyplyne porozumění daného tématu. To jsou například otázky na příklady aplikace problematiky v reálném prostředí. V testu a během zkoušení se lze dále doptávat do jaké hloubky k pochopení došlo.

 

Použité zdroje:

(1) Moderní výuka. A budeme to hrát i příště? Prosím … [online]. [cit. 2016–09–22]. Dostupné z: http://ipadvetride.cz/budeme-hrat-priste-prosim/

Seznam obrázků:

Obrázek č. 1 – Výběr typu otázky

Obrázek č. 2 – Kvízová otázka

obrázek č. 3 – Otázka pravda nebo lež

Obrázek č. 4 – Obrázek obrazovky spouštějící test

Obrázek č. 5 – Pin kód

Obrázek č. 6 – Pořadí zúčastněných po první otázce v testu

Obrázek č. 7 – Pořadí po skončení testu

Obrázek č. 8 – Vyhodnocení

Obrázek č. 9 – Dotazníková otázka

Obrázek č. 10 – Volby otázky do dotazníku

Obrázek č. 11 – Přepínání dotazníku na kvíz

Obrázek č. 12 – Vyplnění správných odpovědí

Obrázek č. 13 – Vyhodnocení

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít